Menu

Комп’ютерна залежність у дошкільників

Через вікові особливості психіка дитини старшого дошкільного віку нестабільна. У цьому віці відбувається зміна основного виду діяльності: гра змінюється навчанням. Нестабільність психіки є однією з підстав виникнення різних видів залежності, і не лише комп’ютерної. Під впливом комп’ютерних ігор у дитини навіть у дошкільному віці може сформуватися адиктивна поведінка. Зокрема вона характеризується прагненням утекти від реальності. Тож дитина не розв’язує важливих для себе проблем, зупиняється у своєму особистісному розвитку. Захоплюючись комп’ютером, вона значно менше цікавиться звичайними іграшками, натомість постійно прагне поринути у світ віртуальних ігор.

Фахівці виокремлюють такі чинники виникнення в дитини комп’ютерної залежності, як-от:

  • Відсутність контролю з боку батьків
  • Невміння в дитини самостійно грати, організовувати свою гру
  • Дефіцит спілкування в сім’ї, за якого дитина прагне надолужити його, тож і компенсує спілкування з близькими людьми взаємодією з комп’ютером
  • Незмінність стилю спілкування батьків через не усвідомлення ними процесу дорослішання дитини
  • Відсутність особистого простору, де дитина почувалася б господарем
  • Низька самооцінка та невпевненість у своїх силах, залежність від думки оточення
  • Замкнутість
  • Неприйняття дитини однолітками

Прояви комп’ютерної залежності в поведінці дитини

  • Виникає нав’язливе бажання грати на комп’ютері
  • Віддає перевагу грі на комп’ютері, обираючи між колись улюбленим заняттям і новим захопленням
  • Переживає радість на межі з ейфорією в очікуванні комп’ютерної гри або під час неї
  • Відривається від гри з величезним опором
  • Протестує, благає, нервує, коли батьки припиняють гру
  • Не може дотриматися означеної тривалості роботи з комп’ютером

Найліпша профілактика комп’ютерної залежності – це залучення дитини до видів діяльності, не пов’язаних із комп’ютером, – скажімо, спорту чи творчості

Рекомендації для батьків щодо профілактики комп’ютерної залежності у дитини

Дотримуйтеся чіткого режиму. Тривалість «спілкування» з комп’ютером для дошкільника – 20-30хв. на день. Дітей дошкільного віку ще можна відволікти іншими заняттями. Тому на сльози, капризування та скарги дитини реагуйте спокійно й терпляче, пояснюйте необхідність чергування розваг за комп’ютером з іншими, важливішими справами.

Заохочуйте та хваліть дитину. Саме похвала – один з «чарівних ключів», що відкривають двері у внутрішній світ дитини. Хваліть її за вимиту тарілку, вміння самостійно вдягатися, за дружню та спокійну гру з іншими дітьми. У комп’ютерних іграх закладено безліч заохочень, яких діти не отримують від батьків. Комп’ютер не втомлюється відзначити здібності, розум, спритність, надзвичайність дитини. Він позитивно реагує навіть на програш і помилки, у той час як дорослі нервують і карають дитину за її невдачі.

Будьте зразком для наслідування. Не порушуйте правил, які встановлюєте для дитини. Вони мають бути однаковими для всіх членів родини. Проаналізуйте, чи не залежні ви самі від комп’ютера. Подолайте цю звичку – і вона ніколи не виникне  у вашої дитини.

Контролюйте зайнятість дитини. Залучайте її до занять у гуртках та секціях та виконання домашніх обов’язків. Зробіть традицією сімейне читання, грайте з дитиною в настільні ігри, пригадайте ігри зі свого дитинства та зацікавте ними дитину. Спонукайте її до ігор на свіжому повітрі.

Контролюйте роботу дитини за комп’ютером. Важливо чітко контролювати, в які комп’ютерні ігри грає дитина, і відстежувати будь-які відхилення в її поведінці після того, як гру закінчено. Так, якщо, погравши, дитина стала дратівливою, збудженою, погано засинає, – це вказує на те, що або було перевищено час гри, або гра не підходить дитині. Віддавайте перевагу розвивальним іграм і сайтам.

Як визначити ступінь залежності дитини від комп’ютера

У момент, коли дитина сидить за комп’ютером і грає, зверніться до неї із будь-яким проханням, наприклад: «Допоможи мені будь ласка, зробити подарунок для бабусі» або «Допоможи мені, будь ласка, зібрати розсипані намистинки». Залежно від того, у який спосіб відреагує дитина на ваше прохання, оцініть ступінь її комп’ютерної залежності.

Способи реагування дитини:

  • Варіант А. Дитина легко відгукується на прохання, може захопитися допомогою, а потім «переключитися» на іншу справу і забути про комп’ютер – повна свобода від комп’ютерної залежності на момент тестування;
  • Варіант В. дитина відгукується з другого-третього разу, неохоче виконує прохання, демонструє невдоволення, сперечається – перший ступінь залежності або початковий етап другого ступеня залежності;

Варіант С. Дитина не відгукується на прохання дорослого, гру не перериває – залежність другого ступеня.

Залишити відповідь